Barcelona, Hiszpania 2022
W dniach 15-19.08.2022 r. odbyło się szkolenie „ Promoting cultural diversity and tolerance in the classroom - „Promowanie różnorodności kulturowej i tolerancji w klasie,” w którym udział wzięli pani Katarzyna Grala oraz pani Adriana Tucholska. Łącznie w Barcelonie szkoliło się 8 nauczycieli, którzy przybyli z Rumunii oraz Polski.
Trenerka prowadziła szkolenie w formie wykładowo-warsztatowej. Ten 5-dniowy kurs dla nauczycieli koncentrował się na edukacji wielokulturowej, aby wprowadzić koncepcje tolerancji kulturowej, wzmocnienia pozycji społecznej i skrzyżowania kultur w globalnej klasie, a także zapewnić miał wiele perspektyw i strategii nauczania zróżnicowanej kulturowo populacji.
Kurs miał na celu poszerzenie i pogłębienie zrozumienia, doświadczenia i umiejętności krytycznego myślenia w odniesieniu do różnic kulturowych i interakcji międzykulturowych w klasie. Kompetencje międzykulturowe - trwający całe życie i ciągły proces uczenia się - są wprowadzane jako kluczowy zestaw umiejętności i korzyści dla jednostki, organizacji, relacji międzyludzkich i społeczeństwa. Nauczyciele zdobyli podstawowe umiejętności, które pomogą im, stawać się bardziej świadomym międzykulturowo podczas nauczania i poprawi ich osobiste i zawodowe relacje. Pozwoli im na analizę roli kultury w świecie, rozwijanie praktyk reagujących kulturowo oraz zrozumienie barier, korzyści i wyzwań związanych z różnorodnością.
Nasi nauczyciele podczas szkolenia poruszali następujące zagadnienia:
Dzień 1 – poniedziałek
Powitanie i wprowadzenie do programu kursu
Prezentacja uczestników
Przełamywanie lodów i budowanie zespołu
Definicja podstawowych pojęć związanych z kulturą, różnorodnością, tolerancją, wielokulturową edukacją i tożsamością oraz badanie ich wpływu w klasie
Czym jest różnorodność kulturowa i dlaczego jest ważna?
Co to znaczy promować różnorodność kulturową w edukacji?
Dzień 2 - wtorek
Wyzwania związane z różnorodnością w klasie
Jak radzić sobie z różnorodnymi kulturowo klasami
Różne rodzaje różnorodności w klasie
Uznanie, w jaki sposób zmiany kulturowe i społeczne przyczyniają się do różnorodności
Scenariusze problemów z różnorodnością
Typowe błędy podczas nauczania o różnorodności
Dzień 3 - Środa
Rozróżnienie między tym, w jaki sposób przekonania kulturowe wpływają na zachowania i praktyki w klasie
Zidentyfikuj różne aspekty osobistych i społecznych barier dla różnorodności, włączając w klasę
Przeanalizuj przyczyny i skutki dyskryminacji i uprzedzeń w klasie
Wyjaśnienie, w jaki sposób komunikacja i kultura są ze sobą powiązane w edukacji
Definicja i analiza terminów "ja" i "inny"
Odkrywanie stereotypów w edukacji i sposobów ich przezwyciężania?
Powszechne przekonania i testowanie siebie pod kątem ukrytych uprzedzeń
Krytyczne praktyki w zakresie edukacji
Dzień 4 - czwartek
Przykłady projektów zrównoważonego rozwoju opracowanych w szkołach
Przygotowanie do nauczania reagującego kulturowo
Jak opracować i zastosować kulturowo odpowiedni program nauczania
Nauczanie tolerancji w wielokulturowym środowisku klasowym
Jak stworzyć bezpieczne i otwarte środowisko klasowe w edukacji wielokulturowej?
Jak przygotować uczniów do budowania tolerancji dla wszystkich
Praca w grupach / indywidualnie w celu opracowania planu lekcji / projektu dla zróżnicowanej kulturowo klasy
Dzień 5 - piątek
Prezentacja projektów grupowych/indywidualnych
Uwagi końcowe na temat różnorodności kulturowej i tolerancji
Wymiana pomysłów na przyszłą współpracę na szczeblu europejskim
Certyfikacja obecności
Potwierdzenie dokumentów EuroPass Mobility.