Nicea, Francja 2022
W dniach 04-09.07.2022 r. odbyło się szkolenie „Designing Inclusive Learning Environments.- Projektowanie integracyjnych środowisk edukacyjnych, ” w którym udział wzięli pani Izabela Manikowska oraz pani Adriana Tucholska. Łącznie w Nicei szkoliło się 11 nauczycieli, którzy przybyli z Hiszpanii, Cypru, Słowenia oraz z Łotwy.
Trenerka prowadziła szkolenie w formie wykładowo-warsztatowej. Przybliżała nauczycielom edukację włączającą, jako proces wzmacniania zdolności systemu edukacyjnego, który ma dotrzeć do wszystkich uczniów w społeczności. Przez pięć dni nauczyciele pracowali w parach, w grupach i dzielili się doświadczeniami ze swojej pracy między innymi: różnorodnością w klasach, rozumianą pod wieloma płaszczyznami np. specjalne potrzeby edukacyjne, niekorzystne sytuacje materialne, rodzinne, środowiska migracyjne.
Nasi nauczyciele podczas szkolenia poruszali następujące zagadnienia:
Dzień 1- Wprowadzenie do kursu i modele niepełnosprawności
Wprowadzanie w kurs
- Wprowadzenie do kursu, szkoły i zajęć w tygodniu zewnętrznym;
- Działalność lodołamacza;
- Prezentacje szkół uczestników.
- Społeczne i indywidualne/medyczne modele niepełnosprawności.
- Różnorodność, identyfikacja barier w uczestnictwie i uczeniu się pojawiających się w szkołach oraz zasobów wspierających uczniów;
- Dyskusja grupowa i zajęcia praktyczne indywidualne/zespołowe.
- Opracowywanie priorytetów rozwojowych i planowanie interwencji wspierających różnorodność (np. dostosowanie programów nauczania, projektowanie zróżnicowanych lekcji);
- Prezentacja slajdów, zajęcia praktyczne indywidualne/zespołowe.
- Alternatywne praktyki uczenia się, techniki, materiały i powiązane narzędzia oceny do oceny rozwoju;
- Zajęcia praktyczne, zajęcia praktyczne indywidualne/zespołowe.
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do wspierania wszystkich uczniów w placówkach włączających;
- Współpraca w ramach społeczności szkolnej (nauczyciele, uczniowie, rodzice/opiekunowie) w celu ustanowienia ram wartości włączających oraz wspierania udziału i osiągnięć uczniów w zrównoważonych systemach szkolnych.
- Ocena kursu: podsumowanie nabytych kompetencji, informacja zwrotna i dyskusja;
- Przyznanie kursowi Certyfikatu Uczestnictwa;
- Wycieczki i inne zewnętrzne działania kulturalne.
Modele niepełnosprawności
Dzień 2 – Analiza dynamiki
Dzień 3 – Wspieranie różnorodności
Dzień 4 – Przegląd rozwoju
Dzień 5 – Korzystanie z ICT
Dzień 6 – Zamknięcie kursu i zajęcia kulturalne
Po kursie uczestnicy zdobyli wiedzę, nabyli nowe umiejętności i zrozumieli, jak:
a) Zmierzyć się z różnorodnością i przełamać bariery w szkołach,
b) Opracować priorytety rozwoju i zaplanować interwencje wspierające różnorodność (np. dostosowanie programów nauczania, projektowanie zróżnicowanych lekcji),
c) Korzystać z alternatywnych praktyk uczenia się, technik oraz materiałów,
d) Korzystać z technologii informacyjno- komunikacyjnych, aby wspierać wszystkich uczniów w placówkach włączających,
e) Promować współpracę w społeczności szkolnej ( nauczyciele, uczniowie, rodzice/opiekunowie) w celu ustanowienia ram wartości włączających oraz wpierania udziału i osiągnięć uczniów w zrównoważonych systemach szkolnych,
f) Zapoznać się z kluczowymi cechami integracyjnego środowiska uczenia się.