Projekt „Szkoła ABC – Aktywna, Bezpieczna, Cyfrowa” zakłada wykreowanie WSK na szkołę na miarę XXI w- aktywnej, bezpiecznej i cyfrowej. Aktywna, czyli nie bojąca się podejmować szeroko rozumianych działań na gruncie szkolnym i lokalnym oraz aktywizująca wszystkie grupy uczniów. Bezpieczna, czyli stwarzająca warunki do rozwoju i nauki, wolna od przemocy i dyskryminacji oraz chroniąca uczniów przed nadużyciami. Cyfrowa, czyli nowoczesna, otwarta na nowe technologie, umiejąca połączyć klasyczne metody nauczania z nowoczesnością.
Projekt zakłada również wykreowanie nauczyciela jako lidera w środowisku kadry edukacyjnej i wybitnego pedagoga, dobrze przygotowanego do podejmowania trudu codziennej pracy z uczniami, umiejącego rozpoznawać symptomy nadużyć i innych form przemocy wobec nieletnich oraz potrafiącego zastosować odpowiednie metody dydaktyczno-wychowawcze. Kładzie nacisk na kształtowanie kompetencji miękkich. Nauczyciel posiadający wiedzę z zakresu psychologii, socjologii, nauk społecznych i prewencji będzie potrafił pożądane kompetencje XXI w., odkryć, wydobyć, wzmocnić i właściwie ukierunkować, a odpowiednio wyposażony w wiedzę i umiejętności z zakresu stosowania właściwych metod nauczania, będzie wspierał w rozwiązywaniu problemów, procesie nabywania kompetencji prospołecznych i stanie się prawdziwym autorytetem w oczach tych uczniów, u których świat wartości został zaburzony.
W 6 szkoleniach weźmie udział 14 nauczycieli:
- „Designing Inclusive Learning Environments (ILE) to Support all Students (DILEs)” (Nicea, Francja)
- „Dealing with Conflicts and Discrimination with the Theatre of the Oppressed Techniques” (Katania, Włochy)
- „Preventing Bullying in Schools” (Split, Chorwacja)
- „Teaching in a 21st Century School” (Funchal, Madera/Portugalia)
- „Prosocial Behaviour: roots and wings to prevent antisocial behaviour and conflicts” (Teneryfa, Hiszpania)
- „Prevention of Violence and Child Abuse” (Heraklion, Kreta/Grecja)
Długofalowym efektem projektu będzie wyposażenie kadry nauczycielskiej w niezbędną wiedzę z zakresu prewencji, a kadrę kierowniczą w umiejętność przygotowywania odpowiednich dokumentów w zakresie przeciwdziałania nadużyciom wobec nieletnich. Wiedza i umiejętności, które nauczyciele uczestniczący w projekcie wyniosą z kursów, przełożą się na podniesienie jakości nauczania i wzrost kompetencji dydaktycznych.